10 powodów, dla których warto jeść owoce i warzywa

warzywa

Jak się powiedziało A, to trzeba powiedzieć i B. W zeszłym tygodniu dołączyłam do grupy poprawy dobrych nawyków. Wzięłyśmy się ostro z dziewczynami do pracy nad naszymi kuchniami. Dlatego natchniona tymi porządkami opowiem Wam dzisiaj o 10 powodach, dla których warto jeść owoce i warzywa.

1. Lepsza odporność

Nie jest tajemnicą, że wokół nas, wśród naszych ogrodów, kryje się prawdziwa apteka, z której można czerpać garściami dla poprawy naszego zdrowia. Owoce i warzywa w naturalny sposób pomagają zwiększyć odporność organizmu.

Kto z Was nie słyszał o tym, że czosnek leczy przeziębienie zupełnie tak jak antybiotyk? Ma tylko ten plus, że jest środkiem naturalnym i nie sieje spustoszenia w organizmie, tak jak chemiczne antybiotyki.

Czosnek odkryłam stosunkowo niedawno – bo jakieś 6-7 lat temu. Wcześniej wydawało mi się, że śmierdzi i nie jest zjadalny. W dawnych i zamierzchłych czasach jako podstawowe rozwiązanie problemu przeziębienia stosowałam natychmiastową wizytę u lekarza i przyjęcie porcji antybiotyków. Przez to cierpiał mój organizm. Był bardziej podatny na choroby. No i nie tolerował czosnku. Wnioskuję, że musiałam mieć wątrobę w opłakanym stanie, skoro każde spożycie czosnku kończyło się wielogodzinnym go odczuwaniem.

Jednak jakieś 6-7 lat temu zaczęłam bardziej świadomie podchodzić do tego, co jem i co jest szkodliwe, a co nie. Co prawda do tej świadomości dochodzę cały czas, bo jeszcze wiele rzeczy można by ulepszyć. Jednak pierwsze przebudzenie miało miejsce właśnie te kilka lat temu.

Właśnie wtedy zaczęłam stosować czosnkową miksturę, jako środek uodparniający. Przez pierwsze dni nie było lekko, ale się uparłam. No i opłacało się. Mój organizm przyzwyczaił się i przestał protestować. Teraz czosnek jest częstym gościem na naszym stole i niezastąpionym przyjacielem przy wszelkiego rodzaju infekcjach.

cebula

Kolejną warzywną przyjaciółką od serca jest dla mnie cebula. Ma podobne do czosnku właściwości, a jest nieco mniej intensywna w smaku. Cebula gościu u nas praktycznie codziennie w różnej postaci.

Maliny, och jak je uwielbiam! Niestety nie mam ich w ogrodzie … znaczy się mam krzaczki, ale marnie idzie mi ich uprawa – może w tym roku wezmę się za nie porządnie, tak aby doczekać się własnych owoców.

Maliny mają również świetne właściwości pomagające w leczeniu przeziębienia. W swoim składzie zawierają kwas salicylowy – czyli składnik aspiryny. Działają napotnie na organizm i pomagają obniżyć gorączkę.

Czarne porzeczki są ze mną od zawsze. Już jako dziecko uwielbiałam wchodzić pod ich krzaczki i napełniać nimi brzuszek do pełna. Uwielbiam je pod każdą postacią. Poza tym, że są pyszne, mają bardzo dużo witaminy C.

Czy wiecie, że już 100 g tego owocu pokrywa w ponad 250% zapotrzebowanie organizmu na witaminę C? Niesamowite, prawda?

2. Lepsza praca układu pokarmowego

Warzywa i owoce są doskonałym źródłem błonnika. Regulują procesy trawienne. Co warto jeść, aby dostarczyć go jak najwięcej do organizmu? (oczywiście z rozsądkiem Misiaki, z rozsądkiem!)

Na pierwszym miejscu wszelkich list z produktami warzywno-owocowymi bogatymi w błonnik znajdują się warzywa strączkowe – fasola, groch, brukselka. Jeśli chodzi o owoce to królują znowu porzeczki czarne i czerwone, maliny. Warto także wrzucić na ruszt banana, gruszkę, czy jabłko.

Błonnik działa jak taka miotła, która czyści nasze brzuski ze zbędnych rzeczy. Jednak trzeba pamiętać o tym, by podczas spożywania błonnika pić odpowiednią ilość płynów.

3. Zawierają przeciwutleniacze

czeresnie

Przeciwutleniacze czy też antyoksydanty … co kryje się pod tą dziwną nazwą?

Zawsze mnie to intrygowało, bo tyle się o nich mówi, a tak na dobrą sprawę to nie wiadomo, co to jest. Także rzuciłam się na wujka Google, by udzielił mi trochę swojej mądrości i powiedział, czym są te przeciwutleniacze.

Nie jestem orłem z chemii, ale na mój chłopski rozum antyoksydanty to takie chemiczne związki, które mają za zadanie przeciwdziałać procesom utleniania. Czyli o co w ogóle w tym wszystkim chodzi?

Nie będzie tutaj bełkotu chemicznego … darujcie mi, nie jestem fachowcem, ale przebrnęłam dzisiaj przez ogromne ilości definicji, wzorów chemicznych i różnych niezrozumiałych sformułowań, by dać Wam esencję i prosty opis tego kto? z kim? i dlaczego? Gotowi?

Więc najprościej rzecz ujmując: zjadamy sobie jakiś pokarm, który nasz organizm trawi na łatwo dla niego przyswajalne związki m.in.: cukry – glukozę itd.

Jednak żeby każda, nasza, pojedyncza komórka mogła czerpać energię z tego związku, który jest jej dostarczany, musi dokonać procesu utleniania – to znaczy przerobić ten związek na coś prostszego, co da jej siłę i ją nakarmi. Wtedy zachodzi reakcja chemiczna – utlenianie – w wyniku, której komórka się żywi i jako skutek uboczny pojawia się atom tlenu z wolnym elektronem – czyli tzw. wolny rodnik.

Taki wolny rodnik jest bardzo niebezpieczny. Kiedy krąży sobie po organizmie może wchodzić w reakcje chemiczne z białkami, może uszkadzać błony komórkowe, a nawet nasze DNA.

No i tutaj na ratunek przybywają nam antyoksydanty – takie związki chemiczne, które dostarczamy z pożywieniem, a które łączą się z tymi wolnymi rodnikami tlenowymi i w ten sposób chronią nasz organizm przed ich złym wpływem. Czyli przeciwdziałają procesowi utleniania.

No, ale wracając do tematu naszych warzyw i owoców! Warto je jeść, bo zawierają duże ilości antyoksydantów – czyli naturalnie chronią nasz organizm przed skrzywdzeniem go przez wolne rodniki.

Które owoce i warzywa zawierają dużo antyoksydantów?

Dobry, poczciwy korzeń świeżego imbiru, czarne porzeczki, truskawki, granaty, jeżyny, maliny, pomarańcze, śliwki, ananasy, morele, grejpfruty, morele, winogrona, aronia, żurawina, jabłka, czerwona kapusta, papryka, szpinak, fasola, brokuły, pomidory itd.

4. Są kolorowe

kosz na zakupy

Dzięki różnym kolorom warzyw i owoców możemy skomponować sobie dania tak, że staną się prawdziwymi dziełami sztuki. Jednak ich kolory nie mają tylko za zadanie, by cieszyć nasze oczy.

5. Dostawcy witamin

Tak, warzywa i owoce są doskonałym źródłem witamin. Skrótowo można powiedzieć, że:

  • witaminę A mają w sobie pomidory, marchewka, brokuły i papryka
  • witaminę B1 zawiera groch i fasola
  • witaminę B2 znajdziecie w zielonych częściach warzyw
  • witaminę B3 (zwaną też witaminą PP) mają warzywa zielone i ziemniaki

  • witaminę B5
    odnajdziecie w brokułach
  • witaminę B6 skrywa w sobie fasola i zielone liście warzyw
  • witaminę B11 (którą zapewne znacie jako kwas foliowy) możecie znaleźć w dyni, marchewce, brokułach i szpinaku
  • witaminę C zawierają porzeczki czarne, czerwone, cytrusy, pomidory, kiszona kapusta

  • witaminę E mają sałata, szpinak, cebula, czosnek
  • witaminę K możecie znaleźć w kapuście, szpinaku, sałacie, pomidorach
  • 6. Zdrowa przekąska

    Warzywa i owoce stanowią alternatywę dla słodyczy i fast foodów. Kiedy nadchodzi taka chwila, że koniecznie musimy sięgnąć po coś słodkiego, możemy zjeść jakiś owoc.

    Owoce zawierają w sobie cukier, także osoby na diecie powinny uważać na ich ilość. Jednak na pewno owoc będzie dużo zdrowszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem dla naszego zdrowia niż jakiś batonik.

    Kiedy mam ochotę na zjedzenie czegoś niezdrowego – typu fast food – staram się zrobić sobie surówkę warzywną. Jest kolorowa, chrupiąca, smaczna i ma dużo lepszy wpływ na zdrowie niż fast food. Polecam Wam serdecznie warzywa w ramach podwieczorku albo przekąski! Pychota!

    7. Orzeźwienie

    Pomyślcie o kawałku schłodzonego arbuza w upalny dzień? Albo o szklaneczce soku świeżo wyciśniętego z pomarańcza? Ja nie mogę im się oprzeć!

    Poza wodą, świeżo wyciskane soki z cytrusów i innych owoców są moimi ulubionymi napojami. Zawsze mnie stawiają na nogi, zaspokajają pragnienie i perfekcyjnie smakują.

    8. Młodość na dłużej

    O antyoksydantach zawartych w warzywach i owocach pisałam już wcześniej. Jednak mogę jeszcze dodać, że mają one znaczący wpływ na przedłużenie młodości. Spożywanie produktów w nie bogate – w tym wypadku warzyw – sprawia, że jesteśmy dłużej młodzi.

    Zawarte w warzywach i owocach witaminy również wpływają na jakość naszego wyglądu – na naszą skórę, na nasze włosy, paznokcie. W zdrowym ciele zdrowy duch.

    Błonnik, zawarty w warzywach i owocach, też przyczynia się do młodego wyglądu. Stajemy się młodsi od wewnątrz, bo wraz z błonnikiem usuwane są z naszego organizmu szkodliwe produkty przemiany materii.

    9. Wygodne w użyciu

    Większość warzyw i owoców można użyć bezpośrednio po ich zakupie. Nie wymagają obróbki. Nadają się od razu do spożycia.

    Kupujemy jabłko, banana i po prostu zjadamy 🙂

    Podobnie z ogórkiem, pomidorem czy papryką – nie musimy z nimi niczego robić (no, możemy umyć!) – możemy od razu zajadać.

    10. Różnorodność

    winogron

    Z warzywami i owocami jest tak, że nie mogą się szybko znudzić. Ich mnogość i dostępność na rynku pozwalają na to, by przygotowywać z nich wciąż nowe kompozycje smakowe i kolorystyczne.

    Możemy jeść je na surowo, gotować, dusić, czy nawet grillować – dla każdego znajdzie się coś odpowiedniego. Stanowią doskonały dodatek do mięsa, kanapek. Są także wspaniałe zupełnie same, bez żadnego towarzystwa.

    A jak tam u Was z jedzeniem warzyw i owoców? Lubicie je jeść?

    2 Comments

    1. Aaaa cieszę się, że Cię zmotywowałam 🙂

    Dodaj komentarz

    Your email address will not be published.

    *

    © 2017 Kraina Rozwoju

    Theme by Anders NorenUp ↑