Jak być szczęśliwym? 20 kroków

1191009_95687231

„To nie miejsce, ani spełnienie jakiegoś warunku, ale sam umysł jest tym, co może uczynić każdego szczęśliwym lub nieszczęśliwym.” Roger L’Estrange

Czy spotkałeś się kiedyś z taką sytuacją, że mówiłeś sobie: będę szczęśliwy gdy …, gdy znajdę pracę marzeń, znajdę idealnego partnera, gdy zarobię milion, gdy … itp. Brzmi znajomo? A potem nadchodziła wymarzona sytuacja – spełniało się Twoje marzenie, ale … nadal nie byłeś szczęśliwy? Bo nie pozwalałeś sobie na to. Po prostu wyznaczałeś sobie kolejny cel, który musi być zrealizowany, aby móc być szczęśliwym i znowu szczęście odsuwałeś na bok, mówiąc sobie … będę szczęśliwy gdy … .

Jak być szczęśliwym?

Każdy z nas dąży do tego, aby być szczęśliwym i by to szczęście utrzymać. Nie ma chyba osoby, która byłaby szczęśliwa przez cały czas. Można jednak powiedzieć, że są ludzie, którzy są bardziej szczęśliwi od innych. Łatwo to zauważyć kiedy z nimi rozmawiamy. Każdy z nas może jednak zrobić kilka niewielkich rzeczy, które sprawią, że będzie się bardziej szczęśliwym.

Kroki do tego by być szczęśliwym:

1. Bądź optymistą.

W latach 70-tych XX wieku naukowcy badali ludzi, którzy wygrali na loterii, a następnie odnajdywali ich rok później i sprawdzali jaki jest ich poziom szczęścia po roku czasu od wygranej. Okazało się, że nie byli oni wcale bardziej szczęśliwi od osób, które w ogóle nie wygrały na loterii. Doszło u nich do hedonistycznej adaptacji (http://en.wikipedia.org/wiki/Hedonic_treadmill) – tak się to nazywa w języku naukowym – jednak mówiąc po ludzku – po prostu każdy z nas ma swój wewnętrznie wyznaczony poziom szczęścia, który pozwala mu odczuwać to szczęście. Fakt, że badani wygrali na loterii sprawił, że chwilowo poniósł się ich poziom odczuwania szczęście, jednak bardzo szybko – bo już po roku czasu – powrócili do swojego poziomu szczęścia sprzed wygranej. Jedni z nas mają wyższe wewnętrzne poczucie szczęścia, a drudzy niższe, czasem jest to uwarunkowane genetycznie, ale w dużej mierze zależy też od tego jak myślimy.

Myślisz, że nie spotykają Cię żadne szczęśliwe rzeczy? Sprawdź to! Po prostu zapisuj w ciągu dnia na kartce wszystkie szczęśliwe rzeczy jakie Ci się przytrafiają. Czy to ktoś uśmiechnie się do Ciebie na ulicy, czy pani w sklepie będzie bardzo miła, czy usłyszysz w radiu wesołą piosenkę, może Twój przyjaciel powie coś bardzo wesołego. Takie zapisywanie pozytywnych zdarzeń z dnia sprawi, że zaczniesz zmieniać swoją perspektywę patrzenia na świat.

Poczuj się wdzięcznym za wszystko to co masz i to czego doświadczyłeś. Za to, że oddychasz, że się dzisiaj obudziłeś – niektórym to nie było dane, że mieszkasz tutaj gdzie mieszkasz, cieszysz się dobrym zdrowiem, masz Internet i możesz czytać te słowa … . Pomyśl sam, za co powinieneś być wdzięcznym? Sama świadomość tego, za co powinieneś być wdzięcznym, uczyni Cię bardziej szczęśliwym i wniesie dużo do Twojego życia.

Spotkała Cię jakaś trudna życiowa sytuacja? Postaraj się z niej wyciągnąć jak najwięcej pozytywnych korzyści. Zerwał z Tobą chłopak lub dziewczyna? Właśnie dostałeś szansę na to by spotkać kogoś innego. Straciłeś pracę? Nic takiego, na pewno czeka na Ciebie nowa i dużo lepsza. Właśnie dostałeś od życia szansę na coś nowego. Samochód się zepsuł i nie zdążyłeś na spotkanie w umówionym czasie? A może właśnie dzięki temu uniknąłeś wypadku, który miał miejsce zaraz za rogiem.

Wyobrażaj sobie siebie samego w cudownych sytuacjach. Wyobraź sobie jak spotyka Cię szczęście i samo dobro. Zobacz oczami wyobraźni jak otaczają Cię sami dobrzy ludzie i jak dokoła Ciebie pojawia się szczęście i radość. Gdy sobie to wyobrazisz, będzie Ci dużo łatwiej przyjmować to wszystko kiedy naprawdę pojawi się w Twoim życiu.

Pomyśl o Twojej obecnej sytuacji – bez względu na to jak trudna by ona była – i pomyśl, że jest wielu ludzi na świecie, którzy są w dużo gorszym położeniu od Ciebie. Naucz się cieszyć swoim życiem takim, jakie ono jest.

2. Decyzje.

Gdy podejmujesz decyzję nie rozmyślaj o niej czy była słuszną, czy nie. Po prostu zaakceptuj ją taką jaką jest i pozwól życiu płynąć dalej. Twoja decyzja to już przeszłość. Nie cofniesz jej, ani niczego nie zmienisz rozmyślaniem. Na pewno dała Ci określone szanse i doświadczenia, także doceń to. Nazywa się to metodą 3 C (z ang. choice – chance – change), czyli wybór – szansa – zmiana. Każdy wybór daje nam szansę na zmianę. Gdybyś nie miał wyboru, nie miał byś szansy i nie mógł byś niczego zmienić.

3. Zaakceptuj siebie.

Po prostu pokochaj siebie. Takiego jakim jesteś. Ze wszystkimi swoimi zaletami i wadami. Ze wszystkimi nawykami. Zaakceptuj swój wygląd, swój głos, swoją osobowość. Kochaj siebie. Poczuj się dobrze w swojej skórze. Jesteś cudowną istotą. Zostałeś powołany do życia na planecie Ziemia i masz pełne prawo do tego by na niej żyć, tak jak każde zwierzę, każda roślina, czy każdy kamień. Nie przepraszaj za to kim jesteś, czy jak wyglądasz. Czy zwierzęta i rośliny przepraszają za to kim są? Bądź po prostu sobą. Nie wstydź się siebie samego. Zawsze na świecie znajdzie się ktoś, kto będzie lubić Cię takiego jakim jesteś, bez względu na wszystko, ale przede wszystkim buduj dobrą relację z samym sobą.

4. Traktuj swoje ciało tak by czuło się szczęśliwe.

Organem w naszym ciele, który odpowiada za szczęście całego ciała jest nasz mózg. Trzeba zadbać o niego, a także o całe nasze ciało. Stosujmy zdrową dietę i zapewniajmy ciału odpowiednią ilość ruchu.

Ludzie, którzy uprawiają jakiś sport i są bardziej aktywni fizycznie są bardziej szczęśliwi, ponieważ w wyniku aktywności fizycznej w mózgu wywarzają się hormony szczęścia – endorfiny (http://www.huffingtonpost.com/2012/02/09/exercise-happy-enthusiasm-excitement_n_1263345.html oraz http://www.pursuit-of-happiness.org/science-of-happiness/exercise/?PageSpeed=noscript )

Zdrowe odżywianie zapewnia naszemu ciału dobre paliwo do tego by dobrze funkcjonowało. Zdrowe odżywianie przekłada się tez na funkcjonowanie mózgu i naszą zdolność do odczuwania szczęścia. Gdy zdrowo jemy, jesteśmy po prostu zdrowsi, a co za tym idzie szczęśliwsi.

Należy też dobrze się wysypiać. Kiedy jesteśmy zmęczeni i niewyspani, nie czujemy się szczęśliwi, ale przypomnijcie sobie tylko chwilę po przebudzeniu po dobrze przespanej nocy, to jak się przeciągnęliście i byliście pełni energii i najzupełniej w świecie szczęśliwi.

5. Przebywaj z rodziną i przyjaciółmi.

jump1

Otaczaj się rodziną i przyjaciółmi. Towarzystwo innych ludzi również podnosi nasz poziom szczęścia. Dobre, bliskie relacje z innymi ludźmi zapewniają nam poczucie bezpieczeństwa, przynależności, zaspokajają też naszą potrzebę bycia ważnym i pozwalają nam na ekspresję samego siebie.

6. Nieś pomoc innym.

Chęć niesienia pomocy innym, wspieranie innych i czynienie szeroko pojętego dobra pomaga nam także zwiększyć poziom szczęścia. Widzimy się dużo lepszymi w naszych własnych oczach, a czasami uśmiech drugiego człowieka, poczucie bycia potrzebnym czy zwykłe słowo „dziękuję” potrafią dać dużo więcej satysfakcji i radości niż inne aktywności.

Naprawdę warto zostać wolontariuszem. Pomagać innym ludziom. Jest wiele organizacji, gdzie ludzie potrzebują Twojej pomocy, czy to starsze osoby, czy dzieci, czy chorzy. Jest wiele miejsc, w które można pójść i dawać innym siebie, a przez to nieść pomoc innym. Zobaczysz jak po takich działaniach będziesz się dobrze czuć.

Warto też dawać innym ludziom prezenty. Okazuje się, że osoba, która daje prezent drugiemu człowiekowi czuje dużo silniejszy przypływ dopaminy (neuroprzekaźnika odpowiedzialnego m.in. za poczucie szczęścia http://pl.wikipedia.org/wiki/Dopamina ) niż osoba, która prezent otrzymuje (http://www.pnas.org/content/103/42/15623.abstract )

7. Prowadź głębokie, pełne znaczenia rozmowy.

Badania psychologiczne na Uniwersytecie w Arizonie pokazały, że spędzanie większej ilości czasu na uczestnictwie w rozmowach pełnych sensu, znaczenia, w rozmowach, które są bardzo głębokie powodowało wzrost poczucia szczęścia
(http://well.blogs.nytimes.com/2010/03/17/talk-deeply-be-happy/?_php=true&_type=blogs&_r=0#more-25743). Następnym razem gdy spotkasz się z przyjaciółmi nie obawiaj się, tylko zacznij rozmawiać i niech to nie będzie bezwartościowa rozmowa.

8. Znajdź choć trochę szczęścia w swojej pracy. Zacznij czerpać radość z pracy.

Wielu ludzi cały czas poszukuje swojej jedynej i wymarzonej pracy i przez to nie pozwala sobie na bycie szczęśliwym tu i teraz. Nie mówię, by nie szukać innej, lepszej pracy. Chodzi mi jednak o to, aby postarać się znaleźć jak najwięcej pozytywnych stron pracy obecnej, tak by móc się najzwyczajniej w świecie cieszyć życiem.

9. Uśmiechaj się.

Naukowcy sugerują by uśmiechać się, bez względu na to czy jesteśmy w dobrym humorze czy też nie gdyż sama mimika twarzy – uśmiech – wpływa na to, że nasze ciało przyjmuje nastrój radości (http://nutritiondietnews.com/85634/ oraz http://www.scientificamerican.com/article/smile-it-could-make-you-happier/ ). Uśmiechanie się wywołuje szczęście, a szczęście wywołuje uśmiech – takie małe sprzężenie zwrotne.

10. Wybaczaj.

Tak, wybaczaj! Każdemu i wszystko! Wybaczanie zmniejsza stres. Badania studentów college’u pokazały, że wybaczenie przyczynia się do lepszego zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Dzięki temu, że komuś wybaczamy – uzdrawiamy nasze serce (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14593849) .

11. Zawieraj przyjaźnie.

1362732_67994683

Spędzanie czasu z innymi ludźmi, a szczególnie z tymi, którzy wiele dla nas znaczą znacząco podnosi poziom szczęścia i radości. Daje dużego kopa do działania i ładuje akumulatory. W dzisiejszych czasach, kiedy kontakt z żywym człowiekiem należy do rzadkości jest to niezwykle ważne. Media społecznościowe i wszechobecny Internet znacznie oziębiają relacje z innymi ludźmi, a właśnie budowanie tych relacji i spędzanie czasu wspólnie z ludźmi daje bardzo dużo. Nic tak nie pomaga jak poklepanie po ramieniu, spojrzenie w oczy, czy widzenie drugiej osoby, która nas słucha i jest skoncentrowana na nas i na tym co mamy do powiedzenia (https://www.uniiverse.com/neuroscience oraz http://www.wikihow.com/Be-Happy).

12. Świadomie wybierz bycie szczęśliwym

Jeżeli będziesz świadomie koncentrować swoje myśli na tym by być szczęśliwym, jeśli szczęście stanie się Twoim świadomym wyborem to zaczniesz dostrzegać więcej pozytywnych stron życia i tym samym odczuwać większą radość i szczęście. Kiedy pojawią się jakieś smutne myśli w Twojej głowie, odbiegające od Twojego własnego wizerunku bycia szczęśliwym. Odsuń je od siebie i staraj się nakierowywać je z powrotem na pozytywne myśli, które zbliżają Cię do odczuwania szczęścia. Staraj się otaczać ludźmi, którzy są szczęśliwi. Tymi, którzy są weseli, którzy często się śmieją (śmiech jest zaraźliwy). Raczej unikaj tych osób, które wprowadzają smutną atmosferę i podcinają Twoje skrzydła. (http://www.webmd.com/balance/guide/choosing-to-be-happy )

13. Znajdź zajmującą aktywność – hobby.

Psycholog Mihaly Csikszentmihalyi stwierdził, że ludzie są znacznie bardziej szczęśliwi kiedy znajdują się w tzw. stanie „flow”. To taki stan, kiedy w pełni oddajemy się jakiemuś zadaniu i tracimy poczucie czasu i rzeczywistości wokół nas. Czy zdarzyło Ci się kiedyś tak bardzo zaczytać się w doskonałej książce, że nie wiedziałeś ile czasu już upłynęło od momentu kiedy zacząłeś ją czytać i nie do końca wiedziałeś gdzie się znajdujesz? Albo tak bardzo zająłeś się jakąś czynnością, że nawet nie zauważyłeś, że minęło już kilka godzin, a Ty w ogóle nie odczuwałeś zmęczenia, tylko narastającą radość i satysfakcję z wykonywanej czynności (http://www.webmd.com/balance/guide/choosing-to-be-happy?page=3 )

14. Każdego dnia wprowadzaj małe zmiany do swojego życia.

Nie na darmo mówi się, że kropla drąży skałę. Wprowadzenie wielkich zmian od razu może wywołać szok i zniechęcenie, ale jeśli zaczniesz od dodawania do swojego życia po jednej małej zmianie każdego dnia po roku czasu wprowadzisz w życie 365 zmian :). Małymi kroczkami dojdziesz do wyznaczonego celu. Każdego dnia wprowadzaj takie zmiany jak np.: będę się uśmiechać codziennie przez jedną minutę, kiedy pojawi się negatywna myśl zastąpię ją pozytywną, będę otaczać się pozytywnymi ludźmi itp.

15. Nie martw się tym co myślą o Tobie inni

Nie przejmuj się tym co myślą o Tobie inni. Bądź po prostu sobą. Prawda jest taka, że każdy z nas jest zupełnie innym człowiekiem i tak naprawdę nikogo nie obchodzi to co robimy. Wyobraź sobie, że na ulicy spotykasz kogoś ubranego bardzo ekscentrycznie, kolorowy strój, wybujała fryzura – przez chwilę zajmuje on Twoje myśli, ale za chwilę wracasz do swoich rozmyślań i ten jego strój obchodzi Cię tyle, co zeszłoroczny śnieg. Być może pojawi się na chwilę w Twojej głowie, ale za kilka dni nie będziesz już o nim w ogóle pamiętać. Ludzie czasami krytykują nasze zachowanie, a my się tym przejmujemy. Nic bardziej błędnego. Ludzie krytykują dlatego, że jeśli robimy coś co odbiega od ich modelu widzenia świata to po prostu mówią o tym głośno. Ty też nie musisz pochwalać stylu życia i systemu wartości innych ludzi, ale każdy z nas ma prawo do indywidualności i bycia niezależnym. Inni ludzie po prostu zgłaszają uwagi do tego, że coś jest inne niż ich postrzeganie rzeczywistości. Trochę się boją – jak to możliwe, że ktoś może postrzegać świat zupełnie inaczej? Jak to możliwe, że odważa się sprzeciwiać ich wizji świata? Nie przejmuj się tym zupełnie, to Twoje życie i masz je przeżyć po swojemu, bo przecież nikt inny za Ciebie nie będzie umierał. To jest trochę tak jak w tym powiedzeniu: „Owce beczą zawsze najgłośniej, kiedy jedna oddala się od stada”.

16. Nie martw się poczynaniami i osiągnięciami innych.

Powtórzę raz jeszcze, to Twoje życie. Masz w nim osiągnąć to, co tylko chcesz. Masz pokonywać swoje własne ograniczenia i pozwolić sobie na stworzenie najlepszej wersji swojego własnego życia. Nie życia innych ludzi, to nie ich masz zadowolić, to Ty masz być zadowolony. Nie współzawodnicz z nikim innym jak tylko ze samym sobą.

17. Inwestuj w siebie samego.

Tak naprawdę jesteś najważniejszą osobą swojego życia. Spędzasz ze sobą 24 godziny na dobę. Jesteś zawsze do swojej dyspozycji, zawsze gotowy do pomocy, zawsze gotowy do opieki nad samym sobą, możesz w każdej chwili liczyć na samego siebie. Inwestuj w swoje zdrowie, w swoją edukację, w swoje dobre samopoczucie – każdego dnia. Zapewnij sobie jak najlepsze życie i nie patrz na to, czy innym ludziom to się podoba, to Ty masz być zadowolony i szczęśliwy.

18. Kochaj.

Do wszystkiego co robisz wkładaj swoje serce. Wykonuj swoją pracę z miłością. Ciesz się każdą chwilą swojego życia i każdą chwilą wykonywanych czynności. Pracuj ciężko nad osiągnięciem swoich celów, ale w ich realizację wkładaj miłość – ona będzie pomagała Ci w trudnych chwilach.

19. Uwolnij swoją przeszłość.

Życie każdego z nas ma wiele rozdziałów. Nie ma co wciąż wracać do przeczytanych kart naszego życia. Trzeba zaakceptować je takimi jakimi są. Nawet najlepsza książka ma czasem w swoim środku smutne i trudne historie, ale przecież większość książek ma szczęśliwe zakończenie, prawda?

20. Musisz się hartować.

Najszczęśliwsi ludzie i ci którzy osiągnęli największe sukcesy to wcale nie ci, którzy zawsze wygrywali. To właśnie ci, którzy osiągali najwięcej porażek, ale nigdy się nie poddawali, tylko uczyli się na nich, wyciągali z nich wnioski i szli dalej mądrzejsi o doświadczenia. Dlatego nie martw się, jeżeli teraz sprawy nie wyglądają różowo, po prostu zaakceptuj je takimi jakimi są, bądź silniejszy od nich i nie poddawaj się.

21. Ciesz się z chwili obecnej.

Staraj się docenić chwilę obecną. Dostrzegać w niej jak najwięcej pozytywnych stron. Ciesz się chwilą obecną. Adoruj ją. Staraj się ją przeżyć najlepiej jak potrafisz.

Jak być szczęśliwym? Praktykuj, praktykuj, praktykuj!

2 thoughts on “Jak być szczęśliwym? 20 kroków”

Dodaj komentarz